Een Cursus in Wonderen

Vraag- en antwoordservice

V#218: Hoe belangrijk zijn de ‘lichtmomenten’ die in de Cursus worden genoemd?

Wat over de lichtmomenten in Les 15 wordt besproken, lijkt een uitzondering, omdat het min of meer de enige keer is dat Een cursus in wonderen een fysiek fenomeen gebruikt om spirituele vooruitgang te meten. (De andere voorbeelden, zoals in Les 122.2:3 en Les 155.1:3 zijn duidelijk poëtisch bedoeld). Eigenlijk is het zo dat mensen die ik ken, mezelf inbegrepen, die voelen dat ze met de Cursus al grote vorderingen hebben gemaakt, zich zulke ervaringen niet herinneren. Is het mogelijk dat dit een gevolg was van Helens ego dat even de kop opstak, toen ze in het begin weerstand bood tegen het optekenen van de Cursus?

Antwoord: De verwijzing in Les 15 gaat over enkele religieuze ervaringen waar een vriend van Bill Thetford problemen mee had. Het werd er door Jezus uitdrukkelijk in gezet om de angst te verlichten die die vriend had over lichtvisioenen die hij heel angstaanjagend vond; dus: “Laten ze je geen angst inboezemen” (WdI.15.3:3). (Zie Een Leven geen Geluk, blz. 336, onder ‘Bills dagboek’).

Hoewel de verwijzing suggereert dat alle studenten deze ‘lichtmomenten’ kunnen ervaren, was het niet bedoeld als criterium om je vorderingen met de Cursus te meten. Het kan begrepen worden als symbool van het niet-materiële licht van de vergeving.