Een Cursus in Wonderen

Vraag- en antwoordservice

V#1095 Heeft de auteur van de Cursus al onze eigen egobegrippen gebruikt om tot ons denksysteem door te dringen?

Deze wereld en al haar ideeën, begrippen enzovoort komen allemaal van het ego, net als het idee van een god, een zoon, de schepping, enzovoort. Is het dan terecht om te veronderstellen dat de auteur van Een cursus in wonderen dit weet en al onze ego-ideeën heeft gebruikt om tot ons denksysteem door te dringen, en de Cursus als katalysator gebruikt om ons boven alles te verheffen, zelfs boven ons vermogen om het te beschrijven?

Antwoord: Je kunt er op die manier naar kijken. Waar we opnieuw naar zouden kunnen kijken is het idee dat Jezus, de auteur van de Cursus, daadwerkelijk iets doet. Er zijn in de Cursus veel passages die zeggen dat Jezus en de Heilige Geest onze ervaringen, begrippen en overtuigingen gebruiken om ons te helpen onze vergissingen ongedaan te maken, zodat onze denkgeest teruggebracht kan worden naar zijn oorspronkelijke staat van eenheid. Dat maakt deel uit van het kader van het ego waarbinnen de Cursus blijft om aan onze behoeften tegemoet te komen (VvT.In.3:1). Maar wanneer je gevoel krijgt voor het totaalbeeld, besef je dat wij het zijn die ons openstellen voor de waarheid die we ontkend hebben; dat wij het zijn die inzien dat we de waarheid verbannen hebben en geprobeerd hebben deze te vervangen door een zelfgemaakt denksysteem en we zien nu in dat dit ons meer pijn brengt dan het waard is. We ontkennen op die manier onze ontkenning van de waarheid (T12.II.1:5). Onze keuze om een leerling van Jezus en zijn cursus te worden staat symbool voor onze keuze om onze reis weg van de eenheid om te keren, en de vele manieren te onderzoeken waarop we de afscheiding werkelijk hebben gemaakt en die dan te corrigeren. In deze zin is Jezus onze leraar en gids, maar als we zijn lessen volledig leren, zal het onderscheid tussen hem en onszelf oplossen, omdat dit, nogmaals, een reis terug naar de eenheid is. Liefde is onuitsprekelijke eenheid. De werkelijkheid is niet-dualistisch (T18.VI.1).
In hoofdstuk 17 van het boek Een leven geen geluk van Ken Wapnick vind je een behulpzame bespreking van de verschillende dimensies die bij deze cruciale kwestie betrokken zijn.